Human... What?

An Essay about postdigital design practice. Research: Human Factor

Spread of the publication designed by Martin Conrads & Franziska Morlok

HUMAN... WHAT?
Überforderung statt Bevormundung im Design-Mensch-Verhältnis

"Wie das Postdigitale in Anschlag gebracht werden kann, dem im Designdiskurs vielbeschworenen "Human Factor" eine Relevanz zu verleihen, die das Verhältnis von Mensch und Design verändern könnte, ist Thema des Beitrags von Manuel Bürger. Statt zu konstatierender Verlusterfahrung erhebt Bürger das Verlorensein in der ständigen, menschliche Fehlbarkeit einberechnenden Referentialität postdigitaler Kommunikationsprozesse zu einem anzustrebenden Ideal, auch und gerade für ein durch die damit einhergehende Komplexität an Qualität gewinnendes Design. Durch eine differenzierte Wahrnehmung von Phänomenen wie Internet-Memen oder der Tumblr-Kultur könnte etwas gelingen, das nicht nur dem Design abhanden gekommen zu sein scheint: Die Suche nach einem „Außen“ unseres durch technologische Abkapselung definierten Weltinnenraums. Dieses Wahrnehmung überfordernde Unternehmen könnte Mündigkeit durch Design bedeuten."

From the preface by Martin Conrads and Franziska Morlok (Publ./Ed.) For my whole essay and other beautiful contributions (all in german) follow this LINK

Human... What? Picture material from the transmediale 2014 "afterglow" campaign. Photo by: asterix611, flickr.com

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Martin Conrads, Franziska Morlok (Hg./Ed.)
War postdigital besser?

The book "War postdigital besser?" ["Was post-digital better?"] originates from a course at the Berlin University of the Arts' Visual Communication department entitled Postdigital ist besser (Post-digital is better) which was composed around the relationship between the physical and the digital in book making. "War postdigital besser?" documents the respective works by the around 20 students but also takes a step further by posing this exact question to five selected authors from the fields of media studies and design:

Manuel Bürger (Graphic Designer, Berlin/Stuttgart), Prof. Jan Distelmeyer (European Media Studies, FH Potsdam), Nina Franz (Institute for Cultural History and Theory, Humboldt-University of Berlin) Clemens Jahn (Graphic Designer, Berlin), Prof. Verena Kuni (Visual Culture, Johann Wolfgang Goethe-Universität Frankfurt/Main)

The book also contains a foreword by the editors and a transcription of a podium discussion (with Danny Aldred, Kristoffer Gansing, and Siegfried Zielinski) which took place at the opening of an exhibition with the students' works at the Berlin University of the Arts' designtransfer gallery in April 2013.

Every book contains a used 3,5-inch disk with unknown content. Those disks are also the main (and only) cover design of the book.
Berlin 2014, 144 pages, ill., 23 x 16 cm, Softcover, German/(English) ISBN 978-3-95763-004-9